Waarom je niet alle Social Media kanalen moet gaan openen.

Het klinkt zo logisch, op het moment dat je met een online business gaat beginnen, om op alle kanalen een account aan te gaan maken. Of het nu een webshop, een blog of en ander online bedrijf is. Je bent geneigd om alle Social Media kanalen te gaan gebruiken. Want ja dan bereik je toch de meeste mensen?

Marketing is natuurlijk heel belangrijk, maar je moet het niet overdrijven. Dit kan nadelig gaan werken voor jou.

Hoe dan vraag je je af.

Waarom veel kanalen nadelig kunnen werken voor jou.

Je zou denken op hoe meer plaatsten je in beeld komt hoe beter. Niet dus!

Als jouw klanten ook op alle kanalen zitten worden ze het op een gegeven moment zat om telkens dezelfde berichten voorbij te zien komen.

Buiten dat zitten jouw klanten niet op alle kanalen.

Het is belangrijk om te achterhalen op welke kanalen jouw klanten zitten.

Jouw eerste vraag die je dus moet gaan beantwoorden is:

Wie is jouw klant en waar bevind hij zich.

Veel mensen zitten niet maar op één  kanaal, maar het is wel handig om te weten waar hij of zij zowiezo te vinden is.

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar werkgevers, omdat je een workshop gaat aanbieden die voor teams bedoelt zijn, ga je jouw berichten op Linkdin neerzetten.

Heb je een creatief aanbod, dan moet je bij Pinterest zijn. Ook voor blogberichten kun je op Pinterest jouw klanten vinden. Pinterest is eigenlijk nog steeds niet zo populair wat eigenlijk best jammer is, want je kunt er goede resultaten mee bereiken. Buiten dat is het een geweldig platform om op te zoeken naar van alles en nog wat.

Op Facebook en Instagram kun je nog steeds wel de grootste groep klanten vinden. Het is wel bekend dat op bijvoorbeeld Instagram volgers jouw gaan volgen om zelf gevolgd te worden en vervolgens ontvolgen ze jou weer. Het is helaas een soort spel geworden waardoor je meer ondernemers tegenkomt dan klanten. dus bedenk goed of je dat wilt en of je daar inderdaad jouw klanten gaat vinden. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik stiekem een beetje fan bent van Instagram. Ik vind het geweldig om in een vrij momentje even te scrollen door alle foto’s en video’s van anderen.

Wat doet al dat delen met jou?

Wat voor mij ook een reden was om op minder kanalen te gaan posten is dat ik er soms tureluurs van werd. Dan had ik een blogbericht gemaakt of een nieuw product in de webshop gezet en dan moest ik diverse foto’s maken in Canva om die vervolgens te delen. Overal de teksten en URL’s erbij. Het koste me best veel tijd en ik kreeg niet het resultaat wat ik wilde. Het was voor mij vaak een moment van nee hè, ik moet nu ook nog alles gaan delen. Ik had er vaak geen zin in. Het hoort er wel bij, maar door het voor jezelf makkelijker te maken door niet op alle kanalen te posten is het goed te doen vind ik.

Je kunt wel via bestaande tools jouw berichten inplannen en delen op diverse kanalen. Het wordt er wel steeds makkelijker op op die manier. Hierdoor heb je meer overzicht en blijf je zichtbaar. Ook als je een keer geen tijd hebt. Dat is het mooie van internet, je kunt alles vooruit plannen.

SUCCES!

Wil je op de hoogte blijven van alle informatie die ik deel over budget, bloggen en webshops?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!