Jolanda de Jong | Solliciteren en social media – Wat zet je wel en wat niet op social media?
1232
post-template-default,single,single-post,postid-1232,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-4,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Solliciteren en social media – Wat zet je wel en wat niet op social media?

Solliciteren en social media – Wat zet je wel en wat niet op social media?

 

10 tips voor het gebruik van social media zodra jij een baan zoekt.

Denk je eens in: Je hebt een leuke vacature gevonden, je C.V. ligt klaar en je hebt jouw motivatiebrief geschreven. Alles is klaar om via de mail verzonden te worden. Jij bent echt geschikt voor deze functie en het zou je verbazen als ze jou niet uit zouden nodigen voor een gesprek. Op het moment dat jij op de knop verzenden drukt, hoef je alleen nog maar te wachten op de uitnodiging. Tenminste: Dat denk je!

Heb je tijdens het schrijven van jouw sollicitatiebrief enig moment over jouw social media profielen nagedacht? Op het moment dat jij op de knop verzenden heb gedrukt en jouw sollicitatie is aangekomen bij de potentiële werkgever dan is datgene waar jij als laatste aan denkt, het eerste waar hij of zij aan gaat denken.

Jouw social mediaprofielen zijn bij uitstek de middelen om een dagelijks beeld van iemand te krijgen. Tegenwoordig kunnen we social media niet meer uit ons leven denken. We zijn er dagelijks mee bezig. En dus gaat de potentiële werkgever eerst een beeld vormen nadat hij of zij jouw brief heeft gelezen. Zodra dat wat jij vertelt totaal niet overeenkomt met wat ze op jouw profielen zien dan beland je al gelijk in de bak van sollicitanten die niet uitgenodigd worden.

En daar heb jij dan zo je best voor gedaan. Dus je begrijpt dat het zaak is om ervoor te zorgen dat jouw social media op orde is. Het is toch zonde als je de baan niet krijgt alleen omdat jouw social media niet in orde is.

Heb jij een enig idee hoe het beeld over jou is op social media?

De één zet bijna niets op social media, de ander zet echt alles erop. Zij delen alle dingen die ze meemaken, met tekst en uitleg, uiten meningen over politieke vraagstukken en gebeurtenissen die in het nieuws te zien zijn. Hiermee creëer je wel een duidelijk beeld van jezelf, maar of dat nu een beeld is wat gunstig gaat werken voor je als je aan het solliciteren bent valt nog te bezien.

10 tips voor het gebruik van social media zodra jij een baan zoekt.

  1. Facebook profiel. Eén van de meest gebruikte profielen is dat van Facebook. Het is dan ook het platform waar potentiële werkgevers beginnen om een eerste indruk te krijgen van de sollicitant. Op Facebook zetten veel mensen die alle privé omstandigheden delen met anderen. Wees hier voorzichtig mee. Je denkt dat je het deelt met je vrienden, maar meer mensen kunnen meelezen. je kunt jouw profiel op privé of openbaar zetten. Bedenk wel dat als je het op privé zet, dat mensen dan misschien denken dat je wat te verbergen hebt en als je hem op openbaar laat staan kan echt iedereen meelezen. Er zitten voor beide keuzes voor- en nadelen bij. Een groot nadeel dat ook tegen je kan werken is dat jij misschien wel goed nadenkt over wat je op Facebook zet, maar dat jouw vrienden dat niet altijd doen. Zodra zij een foto erop zetten en jou gaan taggen dan komt dit ook naar voren zodra jij opgezocht wordt. Wees je hier bewust van. Het mooiste is natuurlijk als jouw profiel er gelikt uitziet met keurige foto’s van jouw huisdieren, vakantie, hobby’s en dergelijke. Dit kan in jouw voordeel werken. Flauwe grappen, misplaatste opmerkingen, negatieve reacties, ongepaste foto’s en dergelijke kunnen in jouw nadeel werken.
  2. Probeer jouw social media zo in te richten dat jouw profiel er voor een potentiële werkgever uitspringt. Laat jouw positieve kanten zien, laat zien welke positieve eigenschappen jij hebt en laat eigenschappen zien die in vacatures gevraagd worden. De kunst is om een goed beeld van jezelf neer te zetten op social media. Door de voor jou interessante onderwerpen te posten maak je duidelijk waar jouw interesses liggen. Maak daar gebruik van.
  3. Dress for the job. Je kent de uitdrukking misschien wel. Je koopt een jurk of pak die past bij de vacature waar je naar solliciteert. Maar ben je dan nog wel jezelf of speel je iemand. Natuurlijk ga je niet in een trainingspak bij een bank solliciteren, maar probeer wel jezelf te blijven en ga niet overdrijven. Dit geld ook voor social media. Plaats geen leugens om jezelf beter neer te zetten. Mensen komen er uiteindelijk toch wel achter wat de waarheid is. Ga ook niet overdrijven op social media, mensen prikken hier zo doorheen. Zorg dus ook dat de informatie achter de informatie knoppen op jouw media kanalen kloppen. Zorg dus ook dat d egegevens die je in een sollicitatiebrief neerzet kloppen met wat er over jou te vinden is op social media.
  4. Op Twitter kun je tweets neerzetten die aansluiten op de interesses die bij jouw functie horen. Stel je werkt in de gezondheidszorg of wil daar gaan werken, dan kun je reacties plaatsen op gerelateerde artikelen. Men ziet dan dat je hier interesse in toont wat in jouw voordeel kan werken. Via Twitter kun je op die manier ook je netwerk opbouwen.
  5. Focus niet teveel op volgers. Netwerken is heel belangrijk, maar je kunt beter een paar volgers hebben die misschien in jouw voordeel kunnen werken dan dat je veel volgers krijgt en deze geen positieve invloed hebben op jouw profiel en het beeld dat men van jou krijgt.
  6. Linkedin is een platform dat bij uitstek dient voor sollicitanten en werkgevers. Hier kun je vinden en gevonden worden. Of je nu een MBO of HBO niveau hebt, iedereen presenteert zich op Linkedin. Dit platform is groeiende binnen de banenmarkt en als je op zoek bent naar een baan is het echt zaak dat je op Linkedin gaat. Zorg dat dit profiel up to date is.
  7. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk taalfouten maakt op social media. Jouw communicatieve vaardigheden komen op social media duidelijk naar voren. Let hier op!
  8. Iets wat veel mensen doen is iets over een ander plaatsen. Foto’s of negatief commentaar kan tegen jou werken op het moment dat je aan het solliciteren bent. Denk je dat iemand jou aan gaat nemen als jij iets negatiefs zegt over je vorige werkgever? Ik denk het niet!
  9. Google jezelf en kijk eens wat er over jou als eerste naar voren komt. Kijk ook naar de afbeeldingen. Dit is de eerste indruk die mensen krijgen van jou. Is dit niet wat je wilt dat jouw nieuwe werkgever ziet op het moment dat hij of zij jou Googled? Dan is er werk aan de winkel.
  10. Vraag om aanbevelingen en plaats deze op social media. Met name Linkedin is hier een geschikt platform voor.

SUCCES!

 

 

 

 

No Comments

Post A Comment